اخبار بین المللی, طب ترمیمی اخبار داخلی
شماره: 34927
1401/04/13 - 08:00
تجزیه و تحلیل معیارهای مرگ و میر مرتبط با طیف گسترده ای از اختلالات

.براساس بررسی‌ها، یک ابزار آنلاین می‌تواند تأثیر 1800 بیماری را بر امید به زندگی انسان پیش‌بینی کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، یک اطلس آنلاین جدید می‌تواند پیش‌بینی کند که چگونه امید به زندگی در اثر ابتلا به یکی از 1800 بیماری تحت تأثیر قرار می‌گیرد. محققان یک ابزار تعاملی آنلاین ابداع کرده‌اند که می‌تواند تخمین بزند که یک فرد در صورت ابتلا به یکی از حدود 1800 بیماری رایج، چند سال از زندگی خود را از دست خواهد داد.

محاسبه سال‌های از دست رفته در اثر یک بیماری فوق العاده دشوار است. یک رویکرد شامل بررسی آمار مربوط به سنی است که این بیماری معمولاً باعث مرگ افراد می‌شود و اگر این افراد به این بیماری مبتلا نمی شدند انتظار می‌رفت چه مدت زنده بمانند. با این حال، این تنها زمانی توسط محققان قابل محاسبه است که بیماری به عنوان علت مرگ طبقه بندی شود.روش دوم محاسبه میانگین امید به زندگی برای افرادی است که در یک سن خاص به بیماری خاصی مبتلا می‌شوند و آن را با امید به زندگی افراد هم سن و سالی که به این بیماری مبتلا نیستند، مقایسه می‌کنیم. اما در عمل، محققان تمایل دارند این محاسبات را ساده کنند و فرض کنند که افراد در یک سن خاص به یک بیماری خاص مبتلا می‌شوند (برای مثال، تأثیر بیماری روانی بر مرگ و میر معمولاً با این فرض محاسبه می‌شود که افراد در سن 15 سالگی به این بیماری مبتلا شده اند)
این ساده‌سازی به این معناست که آمارها تأثیری را که بیماری‌ها ممکن است بر طول عمر افرادی که در سنین مختلف به آن‌ها مبتلا شده‌اند، داشته باشد، نادیده می‌گیرد. اکنون، محققین دانشگاه آرهوس دانمارک از یک مدل آماری موجود برای تخمین سال‌های زندگی از دست رفته در اثر بیماری توسط حدود 7.4 میلیون نفری که در دانمارک بین سال های 2000 تا 2018 زندگی می‌کردند، استفاده کرده‌اند. محققان بر روی 1803 بیماری رایج تمرکز کردند از جمله برخی که بر ریه‌ها، سیستم گردش خون، روده، دستگاه ادراری، سیستم عصبی و مغز تاثیر می‌گذارند.
هر فرد تا زمانی که در دانمارک زندگی می‌کرد یا تا زمان مرگش توسط تیم پیگیری می‌شد. در پایان دوره مطالعه، 14 درصد از افراد فوت کرده بودند. این داده‌ها به محققان این امکان را می‌دهد تا برآوردهای خود را از امید به زندگی انجام دهند تا بتوانند سنی را که در آن فردی به یکی از بیماری‌ها مبتلا شده است، در نظر بگیرند.
محققین مطالعه ابراز داشتند که ابزار جدید که اطلس دانمارکی مرگ و میر بیماری نامیده می‌شود، می‌تواند منبع مفیدی برای محققانی باشد که میزان مرگ و میر مرتبط با بیماری‌های خاص را بررسی می‌کنند. این منبع همچنین می‌تواند برای پزشکان در تعامل با افرادی که به یکی از این شرایط مبتلا هستند، مفید باشد. با این حال، معیارهای مرگ و میر ممکن است برای افرادی که خارج از دانمارک زندگی می‌کنند اعمال نشود.
پایان مطلب/
منبع: 
https://journals.plos.org/plosmedicine/article?id=10.1371/journal.pmed.1004023 
 

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved